Būtībā šī janvāra ņemšanās ar matemātiku izriet no tā, ka
es pagājušajā pavasarī nepanācu, ka topošā ģimnāziste tiek Rīgas 3.ģimnāzijā.
Jā, var teikt, ka man bija tikai 10 nedēļas, var teikt, ka viņai
nebija diez ko lielas motivācijas, un viņa manis uzdotos mājasdarbus nepildīja.
Taču mums kopsummā bija ap 30 nodarbību, katra ap 65 minūtes gara.
Viņa atnāca kā 9.klases skolniece, kura savā pamatskolā matemātiku zina
uz 9. Viņai bija tāda atzīme iepriekšējā semestrī, viņa tādā līmenī risināja
standarta uzdevumus.
Man vajadzēja pa tām 10 nedēļām viņai iemācīt risināt arī nestandarta uzdevumus, kuri
ir apvienotajā ģimnāziju iestājpārbaudījumā. Iestājpārbaudījumu
viņa uzrakstīja uz 50%, pat ja bija kopš septembra gājusi sagatavošanās kursos tam un
pie manis 10 nedēļas 3 dienas nedēļā tam gatavojusies.
Varu droši teikt, ka viņai nebija tādu pamatu, lai viena gada laikā tam sagatavotos.
Viņai bija grūtības izrēķināt paaugstinātas grūtības 6.klases teksta uzdevumus,
kur nu vēl 9.klases.
Taču beigās tā ir arī mana atbildība. Ja es būtu ģeniāls un izcils skolotājs,
viņas rezultāts noteikti būtu virs 50%.
Tieši tāpēc esmu pārņemts šajā janvārī ar to, lai saprastu, ko darīt citādāk, nevis
drillēt iepriekšējo gadu iestājpārbaudījumu uzdevumus.
Tieši tāpēc es tagad lasu un esmu lielā mērā izlasījis jau visu
literatūru par matemātikas mācīšanu latviešu valodā. Grāmatu par to ir diezgan maz.
Mani ļoti interesē, ko tad LU matemātikas skolotāju studiju programmas direktors par to pateiks privātā sarunā.
Ir profesora cipariņa kluba uzdevumi. Ir konkursa "Tik vai Cik?" uzdevumi.
Ir Daiņa Kriķa diferencētie teksta uzdevumi. Ir skaitļu slejas.
Taču skolēnā, kurā nav stingru formālās loģikas pamatu, kurš neprot
izlasīt teksta uzdevumu tā, lai pēc tam uzzīmētu sakarīgu shēmu tā risināšanai pēc tam,
ir jāieliek tieši pamati.
Šobrīd es cenšos saprast, kā to formālo loģiku iemācīt pilnīgi skaidri.
Otrs - kā mācīt pāreju no tipveida un standarta uzdevumiem uz nestandarta uzdevumiem.
Par to ir Edvīna Ģinguļa grāmatās, taču maz.
***
Var jau kā daži docētāji augstākajā matemātikā LU pateikt:
"Daļa no jaunās paaudzes vienkārši neprot lasīt!", taču es esmu arī latviešu valodas skolotājs,
man arī lasīt ir jāspēj iemācīt.